מושב באזור ראש העין

מסע בין מושבי השרון: כפר סירקין, נווה ירק, חגור ונחלים – סיפורים של התיישבות, חקלאות וקהילה

חלוצים בלב השרון: סיפורם של כפר סירקין ונווה ירק

בשנות ה-30 וה-50 של המאה הקודמת, על רקע התרחשויות היסטוריות דרמטיות, הוקמו שני מושבים שהפכו לחלק בלתי נפרד מנוף השרון: כפר סירקין ונווה ירק. כפר סירקין, שנוסד ב-1936, היה עד לא רק לעבודת האדמה המאומצת של מתיישביו, אלא גם למאבקם להגנה עצמית במהלך המרד הערבי הגדול. המתיישבים הראשונים, שרכשו את אדמותיהם מבעלי קרקע ערבים, הפכו לחלוצים של ממש, כשהם מתמודדים עם אתגרים ביטחוניים לצד קשיי ההתיישבות הראשוניים.

כמה עשורים לאחר מכן, ב-1951, הוקם נווה ירק על ידי קבוצת עולים מרומניה, שורדי שואה שחלמו על בית חדש בארץ ישראל. הם הגיעו לאדמות השרון, שהיו אז ביצתיות ברובו, והחלו במסע של ייבוש השטח והכשרתו לחקלאות. סיפורם של תושבי נווה ירק הוא סיפור של התמדה, נחישות ואמונה בצדקת הדרך. כיום, נווה ירק הוא מושב משגשג, המשלב חקלאות מודרנית עם שכונת הרחבה ומוסדות ציבור מתקדמים.

מורשת קרב וחקלאות: סיפורם של חגור ונחלים

שני מושבים נוספים באזור השרון, חגור ונחלים, מספרים סיפורים מרתקים של גבורה, אמונה והתיישבות. חגור, שנוסד ב-1949 על ידי יוצאי הפלמ”ח ועולים חדשים, הוא מושב שנושא בגאווה את מורשת הקרב של מייסדיו. לא בכדי נבחר שמו בהשראת הפסוק “חֲגוֹר חַרְבְּךָ עַל יָרֵךְ גִּבּוֹר הוֹדְךָ וַהֲדָרֶךָ” (תהילים, מ”ה, ד’). כיום, חגור הוא קהילה מגוונת ופעילה, הממשיכה את דרכם של הלוחמים והופכת את המורשת שלהם למקור השראה לדורות הבאים.

נחלים, מושב באזור ראש העין, דתי-לאומי שהוקם ב-1943, הוא סיפור של אמונה והתמדה. ראשיתו באצבע הגליל, שם התמודדו המתיישבים הראשונים עם חיכוכים עם הקיבוצים החילוניים בסביבה. במהלך מלחמת העצמאות נאלצו לפנות את המושב, אך לא ויתרו על חלומם להתיישבות חקלאית דתית. לאחר המלחמה, מצאו את ביתם החדש ליד פתח תקווה, והפכו את נחלים לקהילה דתית-לאומית משגשגת. כיום, המושב משלב חקלאות עם מוסדות חינוך ומפעלים, ומגלם את החיבור בין ערכי הציונות הדתית לעבודת האדמה.

בין גפנים לזיתים: יקבים בנווה ירק

נווה ירק אינו רק מושב חקלאי, אלא גם ביתם של שני יקבים בוטיק משפחתיים: יקב נווה ירק ויקב סנילביץ. יקבים אלו, שהוקמו על ידי בני הדור השלישי למייסדי המושב, מייצרים יינות איכותיים מענבים הגדלים בכרמים במושב. הם מהווים עדות חיה לחדשנות וליזמות של תושבי נווה ירק, ולמחויבותם להמשיך ולפתח את החקלאות במושב, תוך כדי התאמה למציאות המשתנה.

חינוך ותרבות: השקעה בדורות הבאים

המושבים ליד ראש העין מציעים לתושביהם מגוון אפשרויות חינוך ותרבות. ילדי המושבים לומדים בבתי ספר יסודיים ובבתי חינוך אזוריים, כמו בית חינוך ירקון, ונהנים ממגוון פעילויות חינוכיות וחברתיות. המועצה האזורית דרום השרון מקיימת אירועים ופעילויות תרבות לכל המשפחה, ומחזקת את הקשר בין המושבים השונים. כל זאת, מתוך הבנה שהשקעה בחינוך ובתרבות היא השקעה בדורות הבאים ובחוסנה של הקהילה.

לסיכום: פסיפס אנושי וקהילתי בלב השרון

המושבים כפר סירקין, נווה ירק, חגור ונחלים הם הרבה יותר מאשר סתם יישובים חקלאיים. הם קהילות שורשיות, שכל אחת מהן נושאת סיפור ייחודי של התיישבות, מאבק, אמונה וחיבור לאדמה. המושבים הללו, על שלל גווניהם, יוצרים פסיפס אנושי וקהילתי מרתק, המשקף את ההיסטוריה והמורשת של ההתיישבות הציונית בארץ ישראל.

בין אם אתם מחפשים קהילה חקלאית שורשית, אווירה דתית-לאומית או פשוט מקום שקט ופסטורלי לגור בו, המושבים ליד ראש העין מציעים לכם מגוון אפשרויות ואיכות חיים גבוהה בלב השרון.