תחרות בין שתי קבוצות מאותה עיר

דרבי: כשגאווה מקומית, יריבות לוהטת והיסטוריה נפגשים על המגרש

מבוא – יותר ממשחק

דרבי, מונח שמקורו במרוץ הסוסים המפורסם של הרוזן מדרבי באנגליה במאה ה-18, הפך לסמל לתחרות ספורטיבית בין שתי קבוצות בעלות רקע משותף, לרוב גיאוגרפי. אך הדרבי הוא הרבה יותר ממשחק ספורט רגיל. הוא מייצג את הגאווה המקומית, את היריבות הלוהטת ואת ההיסטוריה המשותפת של שתי קבוצות, ערים ואפילו קהילות. בדרבי, האמוציות גואות, האווירה מחשמלת והמתח בשיאו. “לדרבי חוקים משלו”, אומרים, והכוונה היא שלא רק היכולת על המגרש קובעת, אלא גם הלב, הנשמה והתשוקה לניצחון. הדרבי המפורסם ביותר באנגליה הוא הדרבי של אשבורן, בו מתמודדות שתי קבוצות מאותו כפר במשחק כדורגל המוני ומסורתי. אך דרבי מפורסמים קיימים בכל העולם, ובכל ענף ספורט, מעידים על עוצמת הרגשות והמשמעות החברתית של המפגש הספורטיבי הזה.

הדרבי של גלאזגו – אולד פירם: דת, לאום וכדורגל

בסקוטלנד, הדרבי של גלאזגו, המכונה “אולד פירם”, הוא אחד המפגשים הספורטיביים הטעונים והסוערים בעולם. היריבות בין סלטיק הקתולית-אירית לבין ריינג’רס הפרוטסטנטית-בריטית חורגת מגבולות המגרש ונוגעת בשורשי הזהות הלאומית והדתית של שתי הקבוצות ואוהדיהן. מאז המפגש הראשון ב-1888, הדרבי (תחרות בין שתי קבוצות מאותה עיר) הזה הפך לזירת התגוששות בין קתולים לפרוטסטנטים, בין אירים לבריטים, ובין תומכי איחוד אירלנד לבין תומכי הישארותה של צפון אירלנד בבריטניה. הצבעים הירוק-לבן של סלטיק והכחול של ריינג’רס הפכו לסמלים של מאבק זה, המלווה לא פעם באלימות ובגילויי שנאה. למרות זאת, ה”אולד פירם” הוא גם מנוע כלכלי חשוב לכדורגל הסקוטי, ומייצר הכנסות של מיליוני פאונד בשנה.

הדרבי של ירושלים – בית”ר מול הפועל: פוליטיקה, שכונות ואמוציות

בירושלים, הדרבי בין בית”ר ירושלים להפועל ירושלים הוא מפגש טעון לא פחות, אך מסיבות שונות. היריבות בין שתי הקבוצות, שהחלה עוד בשנות ה-30 של המאה ה-20, משקפת את הפילוג הפוליטי והחברתי בישראל. בית”ר, המזוהה עם הימין הפוליטי והלאומיות היהודית, והפועל, המזוהה עם השמאל הפוליטי והסוציאליזם, מייצגות שתי תפיסות עולם שונות ומתנגשות. הדרבי ביניהן הוא הרבה יותר ממשחק כדורגל, והוא משקף את המאבקים הפוליטיים והחברתיים בישראל. לאחר הפסקה ארוכה של 21 שנים, הדרבי הירושלמי חזר ב-2021, ומאז הוא מושך קהל רב ויוצר עניין רב בעיר ובארץ כולה.

הדרבי של צפון לונדון – ארסנל מול טוטנהאם: שכנים על המגרש ומחוצה לו

בצפון לונדון, הדרבי בין ארסנל לטוטנהאם הוא סיפור של יריבות בין שני מועדונים שכנים, שהחלה בעקבות מעברה של ארסנל לאצטדיון הייבורי ב-1913. מאז, שני המועדונים נאבקים על הבכורה בצפון לונדון, והדרבי ביניהם הוא אחד המרתקים והצמודים בפרמיירליג. שני המועדונים זכו להצלחה רבה לאורך השנים, וזכו באליפויות וגביעים רבים. הדרבי של צפון לונדון הוא לא רק מפגש ספורטיבי, אלא גם אירוע חברתי ותרבותי חשוב, שמושך אליו קהל רב ומייצר עניין תקשורתי רב.

הדרבי של תל אביב בכדורסל – מכבי מול הפועל: קרב הענקיות

בתל אביב, הדרבי בין מכבי תל אביב להפועל תל אביב הוא אחד המפגשים הספורטיביים המרתקים והטעונים בישראל. היריבות בין שני המועדונים, שהחלה עוד בשנות ה-30 של המאה ה-20, משקפת את הפילוג החברתי-כלכלי בישראל. מכבי, המזוהה עם מעמד הביניים והמקצועות החופשיים, והפועל, המזוהה עם מעמד הפועלים וההסתדרות, מייצגות שתי תפיסות עולם שונות ומתנגשות. הדרבי (תחרות בין שתי קבוצות מאותה עיר) ביניהן הוא הרבה יותר ממשחק כדורסל, והוא משקף את המאבקים החברתיים והכלכליים בישראל. שני המועדונים זכו להצלחה רבה לאורך השנים, וזכו באליפויות וגביעים רבים. הדרבי התל אביבי הוא לא רק מפגש ספורטיבי, אלא גם אירוע חברתי ותרבותי חשוב, שמושך אליו קהל רב ומייצר עניין תקשורתי רב.

דרבי ברחבי העולם – יריבויות לוהטות בכל פינה

הדרבי, תחרות בין שתי קבוצות מאותה עיר, הוא תופעה עולמית, וניתן למצוא יריבויות לוהטות בכל פינה בעולם. ברומא, הדרבי בין רומא ללאציו הוא מפגש סוער בין שתי קבוצות בעלות היסטוריה ארוכה וקהל אוהדים גדול. במילאנו, הדרבי בין מילאן לאינטר הוא אחד המפגשים היוקרתיים בעולם הכדורגל, ומושך אליו קהל רב מרחבי העולם. בליברפול, הדרבי בין ליברפול לאברטון הוא מפגש מסורתי בין שתי קבוצות שכנות, בעל היסטוריה ארוכה ומורשת עשירה. בבואנוס איירס, הדרבי בין בוקה ג’וניורס לריבר פלייט הוא אחד המפגשים הסוערים והאלימים בעולם, ומושך אליו קהל רב מכל רחבי ארגנטינה.

סיכום – הדרבי: חגיגה של ספורט, תשוקה ואחדות

הדרבי הוא הרבה יותר ממשחק ספורט. הוא חגיגה של ספורט, תשוקה ואחדות. הוא מפגש בין שתי קבוצות, ערים ואפילו מדינות, שמתאחדות סביב אהבתן למשחק. הדרבי הוא אירוע שמאחד בין אנשים מרקעים שונים, ומאפשר להם לחגוג יחד את התשוקה שלהם לספורט. הוא אירוע שיוצר זיכרונות בלתי נשכחים, ומחזק את הקשר בין האוהדים לקבוצתם. הדרבי הוא תופעה חברתית ותרבותית חשובה, שמשקפת את המאבקים, הערכים והזהויות של הקהילות השונות.