קיבוץ באזור העיר רחובות

מסע אל לב השפלה: סיפורה של קבוצת שילר וקיבוצים שכנים

קבוצת שילר: סמל לתקומה ושינוי

קבוצת שילר, השוכנת בין רחובות לגבעת ברנר, היא מעין שער לאזור השפלה הפורה. הקיבוץ, שנוסד ב-1927 על ידי עולים אקדמאים מלבוב ומגליציה, נקרא על שם שלמה שילר, מחנכם ומורה דרך. הקבוצה, שהייתה חלק מתנועת גורדוניה, עברה הכשרה חקלאית בקריית ענבים לפני עלייתה לקרקע. בתחילה, התבססה כלכלת הקיבוץ על גידול דגנים, פרי הדר, אבוקדו ובננות, לצד ענפי גידול בקר ועופות.

במשך שנים רבות, שמרה קבוצת שילר על ערכי השוויון והשותפות שהנחו את מייסדיה. אולם, בשנת 2003, בדומה לתהליכים רבים בתנועה הקיבוצית, החליטו חברי הקיבוץ על הפרטה. תהליך זה, אף על פי שהיה מאתגר, אפשר לקיבוץ להתאים את עצמו למציאות הכלכלית המשתנה ולשמור על חוסנו. כיום, קבוצת שילר היא קהילה תוססת ומגוונת, הממשיכה לשמור על מורשתה החקלאית והחינוכית.

גבעת ברנר: הקיבוץ הגדול בישראל

גבעת ברנר, הקיבוץ הגדול ביותר בישראל, שוכן מדרום לרחובות וממערב לכביש 40. הקיבוץ, שנוסד ב-1928 על ידי חלוצים יוצאי ליטא וגרמניה, נקרא על שם הסופר יוסף חיים ברנר. בשל מיעוט הקרקע, היה גבעת ברנר מהראשונים לפתח תעשייה, והקים את בית החרושת “רימון” למיצים וריבות ואת בית החרושת “מטר” למוצרי השקיה.

גבעת ברנר היה גם הקיבוץ הראשון שפתח בית הבראה בתחומו, “בית ישע”, על שם המשוררת היהודייה-אמריקאית ישע סמפטר. עם השנים, הפך הקיבוץ למרכז משגשג, שכונה “הקיבוץ של האיטלקים” בשל ריבוי המשפחות ממוצא איטלקי שחיו בו. כיום, גבעת ברנר מונה כ-2,700 תושבים, והוא קיבוץ מופרט המחזיק בבעלות חברת התכנון הגדולה “א.ב. מתכננים”.

נצר סרני: סיפור של תקומה והנצחה

נצר סרני, קיבוץ באזור העיר רחובות, הממוקם בין נס ציונה לרחובות, הוא סמל לתקומה. הקיבוץ נוסד ב-1948 על ידי ניצולי שואה ממחנה בוכנוואלד. שמו המקורי, “קיבוץ בוכנוואלד”, שונה ל”נצר” ואחר כך ל”נצר סרני”, לזכרו של חיים אנצו סרני, חבר קיבוץ גבעת ברנר שהוצא להורג בדכאו.

נצר סרני התפתח במהירות, והקים מפעל מתכת גדול ומפעל רהיטים. המפעל, שייצר בין היתר נגררים, מובילי טנקים וארגזים למשאיות, נמכר בשנת 1997 לחברת “התכוף”. כיום, הקיבוץ מתפרנס בעיקר מגידולים חקלאיים, מרפת גדולה, ומהשכרת שטחים לחוות סוסים, בית אירועים ואולם אירועים.

גזר: היסטוריה עתיקה ומורשת חקלאית

גזר, קיבוץ באזור העיר רחובות, השוכן דרומית-מזרחית לרמלה, קרוי על שם העיר הכנענית העתיקה גזר, שתלה נמצא בסמוך. הקיבוץ הוקם ב-1945 על ידי עולים מאירופה, אך במהלך מלחמת העצמאות נכבש על ידי הלגיון הירדני ונהרס. לאחר המלחמה, נבנה הקיבוץ מחדש, ובשנת 1974 התיישבה בו קבוצת עולים מצפון אמריקה.

כיום, גזר הוא קיבוץ חילוני המונה כ-300 תושבים, ומציע מגוון שירותים קהילתיים, מתקני ספורט ושעשועים. הקיבוץ ידוע במגרש הבייסבול הראשון בארץ, שנבנה ב-1983, ובקהילה הרפורמית “ברכת שלום”, הפועלת ברוח התנועה ליהדות מתקדמת.

חיים בקיבוץ: עבר, הווה ועתיד

החיים בקיבוצים ליד רחובות מגוונים ומורכבים. בעוד שבעבר התבססו הקיבוצים על עקרונות השוויון והשותפות, כיום רבים מהם עברו תהליכי הפרטה והתאמה למציאות המשתנה. כל קיבוץ פיתח אופי ייחודי משלו, המושפע מההיסטוריה שלו, מהאוכלוסייה המתגוררת בו ומהענפים הכלכליים המרכזיים בו.

הקיבוצים מתמודדים עם אתגרים רבים, כמו הזדקנות האוכלוסייה, קשיים כלכליים ושינויים חברתיים. עם זאת, הם ממשיכים לשחק תפקיד חשוב בחברה הישראלית, ומציעים אלטרנטיבה לחיים עירוניים, עם דגש על קהילתיות, חקלאות וערכים חברתיים.

תיירות בקיבוצי השפלה

קיבוצי השפלה מציעים למבקרים חוויה תיירותית ייחודית. כל קיבוץ הוא עולם ומלואו, עם היסטוריה מרתקת, נופים יפים ואטרקציות מגוונות. בגבעת ברנר, למשל, ניתן לבקר ב”בית סרני” ובמוזיאון “אוצרות”, המציג פריטים נוסטלגיים מההיסטוריה של הקיבוץ. בנצר סרני, ניתן לבקר בבית התרבות והזיכרון, המנציח את סיפורם של ניצולי השואה שהקימו את הקיבוץ. בקיבוץ גזר, ניתן לבקר בפארק התנ”כי “פינת שורשים” ובמגרש הבייסבול הראשון בארץ.

בנוסף לאטרקציות הייחודיות לכל קיבוץ, המבקרים יכולים ליהנות מפעילויות חקלאיות, סדנאות יצירה, אירועים תרבותיים ועוד. לינה בקיבוץ היא חוויה בפני עצמה, המאפשרת למבקרים להכיר מקרוב את חיי הקיבוץ ולהתחבר לאווירה הקהילתית הייחודית.

קיבוצי השפלה: פסיפס אנושי וחקלאי

קיבוצי השפלה הם פסיפס אנושי וחקלאי מרתק. כל קיבוץ הוא עולם ומלואו, עם סיפור ייחודי, תרבות עשירה ומורשת חקלאית מפוארת. הקיבוצים, שהוקמו על ידי חלוצים שחלמו על חברה שוויונית וצודקת, ממשיכים לשחק תפקיד חשוב בחברה הישראלית, ומציעים אלטרנטיבה לחיים עירוניים.

ביקור בקיבוצים הוא הזדמנות להכיר את ההיסטוריה המרתקת של התנועה הקיבוצית, לחוות את החיים בקיבוץ מקרוב וליהנות מנופים יפים, אטרקציות מגוונות ואווירה קהילתית חמה ומסבירת פנים.